úterý 9. prosince 2008

Najdi si to Googlem!

Zkušenější uživatelé na support fórech se běžně rozčilují na tazatele, proč se ptají na věci, které si mohou najít sami pomocí vyhledávače. Netvrdím, že toto rozčilení nechápu (kdo má pořád dokola odpovídat na totéž!), ale podle mě je tu jeden faktor, který poněkud takové tazatele omlouvá nebo může omluvit: a totiž, že vyhledávač neví, kdo se ptá, jaké má znalosti ohledně daného tématu, atp. Když vhodnost a správnost výsledků posuzuje věci znalý člověk, je vše v pořádku. Ale začátečník nebo naprostý laik se může snadno ztratit.

Vyhledávač jako je Google jistě seřadí výsledky podle těch nejvíce relevantních, přesněji takových, na které odkazuje nejvíce jiných stránek (příznak užitečnosti), až k těm méně a méně souvisejícím nebo odkazovaným. Jenomže skutečný tazatel trivialit právě netuší, která ta stránka je "ta pravá", ta správná, ta pro něj nejvhodnější.

Naopak odpověď lidského odborníka (zkušeného uživatele) má dvě jasné výhody:
  1. srozumitelnost: zkušený uživatel na support fóru může dát komunikačně srozumitelnou odpověď, tj. takovou, aby jí tazatel - viditelně nováček - rozuměl. Poradce si utvoří teorii o tom, jaké jsou schopnosti a znalosti tazatele, a podle ní sestaví tazateli srozumitelnou odpověď. Vyhledávač si nic nevytvoří, vyplivne výsledky podle uhadované relevance (= počtu zpětných odkazů apod.). Nic víc nic míň. Nováčku, vyznej se v tom.
  2. správnost: zkušený lidský poradce podá přesné a správné vysvětlení - nebo odkaz na ně! Je tu určitá odpovědnost, závaznost, že poradce si jen nedělá legraci, ale snaží se podat tu nejsprávnější nebo nejvhodnější odpověď. Například aby si udržel pověst odborníka aj. Vyhledávače jsou prima, ale pokud tazatel takřka vůbec nerozumí oblasti, na jejíž část(ečku) se ptá, může nad výsledky hledání strávit hodiny a hodiny času, než pochopí, které výsledky hledání jsou pro něj relevantní anebo fakticky správné.
Proto si myslím, s ohledem na stupeň triviálnosti otázky tazatele - nováčka, že pokud jen trochu hrozí, že tazatel bude mít problémy s posouzením relevance výsledků nebo s jejich pochopením (u náročných témat), tak by zkušený uživatel měl pomoct. Koneckonců, ono vysvětlení nebo odkaz na správnou stránku může pomoct i dalším lidem, kteří do fóra zabloudí se stejným dotazem. Odpovídat na dotazy, i když se nám zdají hloupé, patří také k image a noblese dané komunity. Arogantní "dinosauři", kteří všechno vědí všechno znají a kteří zřejmě jako učení už spadli z nebe, nejsou dobrá vizitka komunity.

Na druhou stranu, pokud je dotaz zodpovězen v nějakém jasně odkazovaném lokálním FAQ (nejčastější dotazy), tak se dá pouze odseknout: Je to ve FAQ. A šmytec. Nikdo nemá právo krást druhému čas, když nemá sám ani vůli se napřed trochu porozhlédnout. Stejná reakce platí i pro nově založené téma, které už se řešilo - většina uživatelských fór má funkci hledání a napsat hledaný výraz do řádku formuláře a stisknout search snad zvládne každý.