sobota 21. června 2008

Firefox: barva SSL v url baru

Jedna věc, která mi na novém Firefoxu opravdu vadí, je skutečnost, že barva pozadí adresního řádku (url bar) se během šifrovaného spojení pomocí SSL (protokol https) nemění na žlutou, jak bývalo dobrým zvykem, ale zůstává stejná. SSL spojení signalizují dva jiné prvky:
  1. favikona v adresním řádku se obarví namodro (což nemusí být vždy dobře vidět, např. když má nějaký web modrou favikonu, že)
  2. dole ve stavovém řádku se objeví ikonka zámečku (informace o autoritě certifikátu)
Po přechodu na Firefox 3 jsem si pročítal nějaká mozillí fóra a tam se argumentuje tak, že tvůrci prostě chtěli, aby si uživatelé uvědomili, že SSL spojení znamená pouze "zašifrované", nikoliv autentizované (šifrovaně můžete samozřejmě komunikovat i s falešnou stránkou, SSL není bezpečnostní panacea).

Chápu to (pokud jsem to tedy pochopil správně :-), opravdu se snažím být rozumnej, ale stejně mě z praktického hlediska štve, že musím očima poměrně náročně a pozorně hledat v okně prohlížeče, jestli je spojení šifrované, nebo ne. Nedá se to srovnat s ledabylým mrknutím na žlutou barvu pozadí url baru, zejména pokud kontrolujete, zda je šifrování stránky úplné nebo ne (u staré verze bylo vidět neúplné šifrování okamžitě, protože žluté pozadí adresního řádku zbělelo).

Aktualizace (5.7.): tak přece jen to šlo velmi snadno ostylovat! Zkusil jsem to ještě jednou v úplně nově nainstalovaném FF3 s nově udělanými profily a podle návodu na Jasné páce, a opravdu, hned po restartu a najetí na https adresu se url bar barví krásně žlutě. Sláva! Btw, v tom souboru userChrome.css samozřejmě musí být i ten řádek začínající na @namespace (viz zde). Já ho tam ale předtím samozřejmě měl a měl jsem ten kód až pod ním a nic, teprve po úplně nové instalaci FF3 začalo to stylování fungovat. To je ovšem šumák, hlavní, že zabarvení adresního řádku funguje!